Acht Bergen, een Ba Gua, 5-Aarde en ervaringen die ons tot mens maken 

Toen ik het las, raakte het me diep: 

Het verhaal dat Paolo Cognetti heeft opgetekend over De Acht Bergen. Een verhaal, zoals hij schrijft, dat hem verteld is door een oude Nepalees.  

Cognetti is onderweg door het dal van de Everest als hij iemand ontmoet. 

Het is een oude man die, met een soort draagbaar kippenhok op zijn rug, kippen omhoog torst naar een berghut. Hij spreekt de man aan, vraagt hem een foto te mogen maken en raakt met hem aan de praat.  

Gaandeweg brengt de oude man De Acht Bergen ter sprake.  

Als Cognetti hem om uitleg vraagt speelt zich het volgende af: hij ’pakte een stokje en tekende er een cirkel mee op de grond. […] Daarna tekende hij een diameter in de cirkel, toen een tweede haaks op de eerste, en toen nog twee deellijnen, zodat hij een cirkel met acht stralen kreeg. […] Wij zeggen dat er in het centrum van de wereld een hele hoge berg staat, de Sumeru. Rond de Sumeru bevinden zich acht bergen en acht zeeën. Dat is voor ons de wereld.’ […] ‘En we zeggen: wie zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs De Acht Bergen heeft gemaakt of hij die de top van de berg Sumeru heeft bereikt?’1 

Conceptual Feng Shui werkt met de Ba Gua.  

Letterlijk betekent ‘Ba Gua’ ‘acht richtingen’. Het is te vergelijken met de cirkel met acht stralen die de oude Nepalees voor Cognetti tekende. De acht bergen kun je beschouwen als de yang kwaliteiten en de acht zeeën als de yin kwaliteiten van de verschillende elementen.  

Onze Ba Gua is geëvolueerd en tot een vierkant gemaakt waardoor er in het centrum een ruimte ontstaat die letterlijk voorbehouden is aan het centrum. In analogie met het verhaal van de oude Nepalees, staat daar de ‘hele hoge berg Sumeru’. 

In het centrum van de Ba Gua waar wij mee werken staat het element 5-aarde.  

Dit element wordt geassocieerd met het centrum (van de wereld) en met de kern van de Ba Gua waar alle andere acht posities als het ware omheen bewegen, elk met hun eigen yang- en yin varianten. 

Dat maakt het element 5-aarde tot een bijzonder element.  

Een beetje zoals die ‘hele hoge berg Sumeru’ die in het verhaal een kroon draagt en daarmee een ‘gekroonde’ positie inneemt als knooppunt tussen de acht stralen die in de cirkel zijn getekend. 

Ook binnen Conceptual Feng Shui neemt 5-aarde een ‘gekroonde’ positie in.  

De invloed die vanuit 5-aarde op de andere elementen uitgaat is ongekend van aard. Niet altijd is 5-aarde zich van die invloed bewust. Toont het element 5-aarde zich in het Nine Star Ki profiel van iemand, dan kan iemand zich daardoor ‘verheven’, zeg maar ‘gekroond’ voelen.

Hoe dat uitwerkt is afhankelijk van iemands persoonlijk niveau van ontwikkeling. Het kan zich uitwerken in de vorm van het uitoefenen van macht en dominantie, overigens zonder dat iemand zich echt bewust is dat dit het effect is dat zij of hij heeft op anderen.

Heeft iemand echter de uitdagingen van 5-aarde doorvoelt, ermee geworsteld en gewerkt en ze geïntegreerd, dan kan ik me voorstellen dat het lijkt op het bedwingen van die ‘hele hoge berg Sumeru’. Dan verleent 5-aarde iemand de ‘status’ van de ‘leider’ die zich laat zien als betrouwbare rots in de branding. 

Bottomline is het dus het niveau van persoonlijke ontwikkeling die de uitkomst bepaald. 

Het bereiken van ‘de top van de berg Sumeru’, oftewel het innemen van de centrum 5-aarde positie van de Ba Gua is echter één manier waarop persoonlijke ontwikkeling tot stand kan komen.  

Want ‘hij die de tocht langs De Acht Bergen heeft gemaakt’, die dus kennis heeft gemaakt met de elementen in de acht andere posities van de Ba Gua, zou wel eens net zoveel geleerd kunnen hebben als ‘hij die de top van de berg Sumeru heeft bereikt’. Want het bereiken van die top garandeert nog niet de wijsheid om met die ervaring om te gaan. 

We zien het nu van dichtbij in dit 5-aarde jaar.  

Er zijn letterlijk heel wat figuren die de top van die ‘hele hoge berg’ hebben bereikt en al roeptoeterend naar beneden schreeuwen naar ons, dalbewoners, wat we moeten doen en laten. Ik heb sterk de indruk dat veel van die lieden niet persé geleerd hebben wat er echt nodig is om een dergelijke positie ‘aan de top’ in te kunnen nemen. Ze zijn er dan wel gekomen, maar hebben ze het ook ‘verdiend’. 

Want wat kun je zeggen van een directeur van een vliegmaatschappij, een man die aan de top van zijn vliegberg staat, maar die vertrekt zodra het hem te heet onder de voeten wordt? Iemand die de chaos ontvlucht, zijn toppositie verlaat op weg naar de volgende, maar zijn personeel opzadelt met de erfenis van onder meer zijn eigen beleid?  

En wat kun je zeggen van al die mensen die gestaag, stap voor stap, van element naar element, zich ontwikkelen en gaandeweg misschien wel veel meer leren dan zij die rechtstreeks naar die top doorstomen? Of niet leren. Dat kan ook.  

Die reis kan tot een doel op zich worden. 

Als ik maar die acht bergen bedwongen heb. Als ik me maar door die acht posities van de Ba Gua gemanoeuvreerd heb. Velen menen dat het nooit om het doel gaat maar altijd om de reis. Daar ben ik het mee eens. Die reis kan echter ook een doel op zich worden; het doel van altijd maar op reis zijn.  

Het omgekeerde is ook waar: als ik maar de top van die ‘hele hoge berg Sumeru’ heb bereikt. Als ik maar een centrum, top positie heb verworven. Hoe ik daar kom maakt me niet uit. Al moet er over lijken gegaan worden. 

Voor mij gaat het niet om het scoren van doelen of het afstrepen van reisbestemmingen van een bucketlist.  

Het gaat niet eens om het stellen van doelen of plannen van reizen! Alles valt en staat met hoe je iets beleefd! Hoe je iets doorleeft. Kortom hoe je het lééft!  

We zijn mensen en onze soort gedijd bij het hebben van ervaringen.  

Bij het beleven van iets. Bij het be-leven van iets. Ik zou willen zeggen dat we gedijen door iets tot leven te brengen. Dat doe je met je hele lijf en met je emoties. Een beleving kan zo intens zijn dat je hele lichaam erdoor in beweging in trilling gebracht wordt. Een enorme be-leving! Een die je letterlijk tot leven brengt. Wat bijzonder is omdat het een beweging is die van binnenuit in gang gezet wordt, als reactie op een uiterlijke situatie.  

In alles zou het dus moeten gaan om wat je voelt.  

Niet zozeer door wat je denkt; dat is vaak gecorrumpeerd, erg gecompliceerd en dan ook nog vaak aangepast aan het denken en de normen van anderen. Het gaat ook helemaal niet eens altijd om wat je weet. Leuk hoor, dat zo’n kathedraal eind twaalfde eeuw gebouwd is op de restanten van een bouwwerk uit de vierde eeuw en dat het in de twintigste eeuw ernstig door brand is beschadigd. Maar wat voel je als je daar staat en er naar kijkt? Wat voel je als je binnen bent en de ruimte ervaart? Wat in jou wordt beroerd, aangeraakt, in beweging gebracht door het zien of in de nabijheid zijn van dit gebouw? 

Ervaringen is wat ons tot mens maakt. 

Zonder ervaringen zijn we machines zonder gevoel. Want ervaringen kun je alleen hebben al je iets voelt. Als je iets kunt beleven. Als je iets kunt be-leven! Al het andere is gefakete onzin of een technocratisch verzinsel bedoelt om je er verslaafd aan te maken en dat je emotioneel castreert.  

Vakantie tijd is DE tijd voor het opdoen van ervaringen. 

Voor het je herinneren dat je leeft. Dat je dingen kunt beleven. Dat er dingen zijn die jou innerlijk kunnen beroeren en in beweging kunnen brengen. Maak daar gebruik van zou ik zeggen. Gooi de Lonely Planet bij het oud papier en je bucketlist ook. Schop je schoenen uit en ervaar de plek waar je bent!  

Sommigen mensen op de top van hun bergje, hebben begrepen hoe dit werkt en hoe gevaarlijk het is als alle mensen ineens, als gevolg van hun belevingen, echt zouden gaan leven!  

Die lieden hebben allerlei snode plannetjes bedacht om ons in die belevingen te beperken. En als een streepjescode niet werkt, dan worden bagagesystemen of reismogelijkheden gesaboteerd.  

Zie het plan. Zie het plaatje.  

Dit 5-aarde jaar wordt helaas overschaduwd door mensen die weliswaar ‘de top van de berg Sumeru hebben bereikt’ maar niet perse door belevingen aan het leven, hun innerlijk in beweging hebben laten brengen.  

Dit 5-aarde jaar biedt echter ook een enorme kans om je eigen ‘top van de berg Sumeru te bereiken’ en positie in te nemen in je eigen centrum van bestaan. De Beroepsopleiding Conceptual Feng Shui Professionals is een weg om daar te komen.

Neem je plek in.

En als je niet weet hoe, gebruik dan je vakantie om je echt in beroering te laten brengen door het magische van de wereld en de natuur dat op zo enorm veel plekken nog te ervaren en te beleven is. Want een innerlijk dat in beroering is gebracht is een innerlijk dat in staat is te bewegen op en door gevoel. De technocratische toppers snappen daar niets van en dat is in ons voordeel! 🙂 

Ik ben benieuwd wat mijn schrijven bij je oproept, laat je het me weten in een reactie hieronder het bericht? Ik vind het fijn om van je te horen en jouw reactie kan ook behulpzaam zijn voor een ander!

Nina

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.