Ikea gaat Feng Shui

*producten op deze afbeelding zijn te koop in onze woon -atelier -winkel Feng Shui by Nina

 

Heb je het al gelezen en om je heen opgemerkt? Feng Shui krijgt stilletjes aan steeds meer vaste grond onder de voeten in Nederland. Niet dat iedereen luidkeels van de daken schreeuwt dat ze met Feng Shui bezig zijn, ze zijn niet allemaal zoals Nina :D. Maar het gedachtegoed van Feng Shui wordt steeds vertrouwder en vindt langzamerhand zijn weg naar de mensen via mainstream kanalen.

Persoonlijke woonhouding

Ikea is er daar een van. We zijn echt vanaf het begin fan van Ikea. Waarom? Omdat ze je als mens uitdagen om na te denken over hoe je wilt wonen en daar zelf keuzes in te maken. Natuurlijk helpen ze met een inspirerende catalogus en super slim bedachte woonoplossingen. Die je dan alsjeblieft dankjewel ook bij Ikea moet kopen. Maar het triggert het denken over je woonhouding en je persoonlijke woonbesef. En dat is goed. Over die woonhouding heeft Nina trouwens nog een leuke video gemaakt.

Zorg en aandacht voor je omgeving

Nu wordt aan de praktische benadering een vleugje bewustzijn toegevoegd. De eerste stap daartoe heeft Ikea in 2015 gezet met de campagne ‘Aandacht maakt alles mooier’. En dat is precies waar het bij Feng Shui ook over gaat: dat je aandacht hebt voor de spullen waarmee je je omringt en luistert naar het verhaal dat ze je te vertellen hebben. In de zorg en aandacht voor je omgeving toon je de zorg en aandacht die je hebt voor jezelf. Want, zoals je huis is zo ben jij en zoals jij bent zo is je huis!

‘Change Your Home and Your Life Will Be Changed’

-Nina Elshof

De relatie met je omgeving

Nu gaan ze duidelijk een stap verder en richt Ikea zich op het bewustzijn dat de relatie tussen de mens en zijn (woon)omgeving van groot belang is voor je welbevinden. Want wat lezen we in de catalogus: ‘Wat gebeurt er als we zonder voorbehoud proberen onze dromen voor ons huis te realiseren (…)? Uit ons jaarlijkse Life at Home onderzoek blijkt: dan verandert ons leven.’[1] Top! Jarenlang heeft Nina geadverteerd met de slogan: ‘Change Your Home and Your Life Will Be Changed’™. En Ikea heeft nu aangetoond dat dat ook zo werkt. Dank je wel Ikea!!

In alles laat Ikea zien dat hùn aandacht verschoven is van het verkopen van woonspullen naar het helpen mensen bewust van hun huis te laten houden, om liefde aan het wonen toe te voegen; de grootste transformatieve kracht die er bestaat. Het past allemaal in het 9-vuur jaar waarin we leven!

Nieuw Tijdperk

Maar daar houdt het niet bij op. Recentelijk is van de hand van Wolfram Eilenberger een boek verschenen met als titel ‘Het Tijdperk van de Tovenaars, het grote decennium van de filosofie’. Naast Wittgenstein, Heidegger en Cassirer, schrijft hij ook over Walter Benjamin. En wat schrijft de recensent over wat Eilenberger zegt over deze bevlogen filosoof: ‘Walter Benjamin zou in 2018 naar alle waarschijnlijkheid de kost verdienen als bio-indexdeskundige of Feng Shui-adviseur.’[2] Wow, het is een associatie met Nina’s beroep (en van iedereen die ze heeft opgeleid) met een man die beschreven wordt als ‘een van de meest originele cultuurfilosofen van de twintigste eeuw’.[3]

Dat vraagt om Feng Shui Professionals

Wat zegt het? Dat Feng Shui dus voor veel mensen een steeds vertrouwder aanwezigheid wordt in ons leven. Dat er aandacht voor is, eraan gerefereerd wordt en het ook al geïntegreerd wordt door grote organisaties zoals Ikea. Voor je het weet dringt het ook door in de hoofden van architecten, projectontwikkelaars en woninginrichters. Maar al die mensen moeten hun informatie wel ergens vandaan halen. Bij een Feng Shui Professional bijvoorbeeld.

Mocht je twijfelen of die opleiding tot Conceptual Feng Shui Professional er wel voor kan zorgen dat er brood op de plank komt, dan hopen we van harte dat bovenstaande berichten je doen beseffen dat nu de tijd is! De tijd van het Feng Shui tijdperk is NU. En jij kunt daar een bijdrage aan leveren!

 

 

[1] Ikea catalogus 2019

[2] Recensie in Trouw door Maurice van Turnhout, 5 september 2018

[3] filosofie.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *